Työväenopiston kurssit eivät ole mitenkään ryppyotsaista meininkiä, mutta tällä kurssilla aikuiset taiteen perusopetuksen opiskelijat leikkivät oikein olan takaa.

Taiteen perusopintojen käsityön laajan oppimäärän syventävien opintojen (TPO2/2019) yhteistyöprojektin työn tulokset luovutettiin Helsingin Toimintaterapia Oy:n käyttöön syksyllä 2021. Kurssilla opiskelijat ideoivat, suunnittelivat ja toteuttivat lasten toimintaterapiassa käytettäviä leikkisiä, toiminnallisia ja taiteellisesti korkealaatuisia tuotteita. Opinnot toteutettiin jo syksyllä 2020, mutta koronarajoituksista johtuen emme päässeet luovuttamaan töitä aiemmin. Aurinkoisena syysiltana nautimme pihapöydän ääressä herkullisesta tarjoilusta ja muistelimme Maunula-talossa pidettyjä kurssi-iltoja. Opiskelijat esittelivät työnsä tulokset toimintaterapeutti Hanna Räikelle, joka oli mukana projektissa alusta alkaen kommentoiden ja kannustaen.

Yhteistyöprojektin luovutus aloitettiin yhteisen pöydän ääressä. Kuvat suurenevat klikkaamalla.

Otetaan rooleja

Ideoinnin ja luonnostelun jälkeen opiskelijat muodostivat kolme ryhmää, jotka työskentelivät erilaisten kokonaisuuksien parissa. Yhteistyöprojektia ohjasi Virpi Vesanen-Laukkanen.

Supervoimaviitta-ryhmä jatkoi työskentelyään vielä kurssin loputtuakin ja esitteli moninaisen aistien runsaudensarven. Viittoja on kaksi, toista voi myös aikuinen käyttää toimiessaan lapsen kanssa. Viitassa on kaksi erilaista puolta. Toinen on pelkistetty tumma, ja toinen puoli vaalea, kauniisti tyylitellyllä kasviaiheella painokuvioitu. Viitassa on kuusi käsiaukkoa ja taskuja, joihin voi kätkeä vaikkapa luurangon tai kimaltavan aarrepussukan. Siinä on erilaisia kiinnytysmekanismeja, joihin voi kiinnittää esimerkiksi kukkasen tai hämähäkin. Viitta mahdollistaa erilaisia leikkejä, tunteiden ilmaisua, roolien ottamista ja pelkojen kohtaamista. Se houkuttaa ja kutsuu käsillä tutkimiseen ja kehittää motorisia taitoja.

Supervoimaviitan käyttäjällä on myös mahdollisuus olla harsohameeseen ja pehmeään kruunuun puettu prinsessa.

Jos viitan voimat eivät riitä, mukaan täytyy ottaa taikasauva.

Viittaan kuuluu paljon muitakin mielikuvitusta kiehtovia osia.

Asetutaan leikkimään

Leikkimatto-ryhmässä osa opiskelijoista oli mukana etänä. Hyvällä yhteisellä suunnittelulla ja ryhmän yhteistyöllä valmistui kokonaisuus, johon jokainen valitsi luonnoksesta alueen, jota alkoi toteuttaa. Matto on pehmeä ja siinä on erilaisia muotoja ja pintoja. Käsille riittää tutkittavaa koloissa ja kankaiden tekstuureissa. Mukana on paljon leikittäviä, liikuteltavia ja muokattavia sekä kätkettäviä ja löydettäviä osia. Hanna kertoi, että lapset ovat halunneet tuoda leikkiin mukaan myös omia lelujaan. Leikkimaton maailma innostaa käsillä tutkimiseen, herättelee mielikuvia ja mielikuvitusta. Leikin maailma ei ole valmis, vaan se on muokattavissa. Sen äärelle on hyvä asettua yhdessä. Silloin kun sillä ei leikitä, visuaalisesti ja haptisesti kiehtova työ on ripustettuna seinälle.

Leikkimatto ja sen luonnos.

Kun matto ei ole leikittävänä lattialla, se ripustetaan seinälle.

Muokataan materiaalia

Liaani-ryhmän työpari valmisti toimintaterapian käyttöön materiaalipaketin ja esimerkkejä siitä, mitä sillä voi tehdä. Materiaalipaketti sisälsi uusiokäytettyjä kankaita, nauhoja ja nyörejä, ruiskuemulsiota ja pigmenttejä sekä kiinnitysmekanismeja. Esimerkkeinä kankaiden käytöstä oli kangassuikaleista tehtyjä liaaneja ja huiskuja. Ne toteutetaan lasten kanssa ensin suihkupullolla maalaamalla, sitten repimällä maalatusta kankaasta suikaleita ja lopuksi sormeilemalla, solmeilemalla, sormivirkkaamalla ja pujottamalla niitä huiskuiksi ja liaaneiksi. Liaaniseinämien läpi voi kulkea tai jäädä niiden keskelle lepäämään.

Muokattavaa materiaalia

Liaania on mukava koskettaa.

Supervoimaviitta, leikkimatto ja liaanit otettiin heti käyttöön. Hanna lähetti vielä myöhemmin viestin koko ryhmälle ja kertoi, miten ne tuovat aikuisille ja lapsille jokapäiväistä iloa ja innostusta. Hanna kirjoitti: ”Työnne ovat tuoneet lasten leikkiin juuri sitä mitä toivottiin, uteliaisuutta, pysähtymistä, tutkimista, yllätyksiä, erilaisia tunteita (iloa, hämmennystä, pelkoa, jännitystä…) ja paljon yhteistä pohdintaa.” Tutkimista ja yhteistä pohdintaa sisältyi myös syksyllä 2020 yhteistyöprojektin toteutukseen, jonka tuloksissa opiskelijoiden moninaiset tiedot ja taidot yhdistyivät taiteelliseen näkemykseen.

Kuvat ja teksti: Virpi Vesanen-Laukkanen, ryhmäkuva Kirsti Soukka