Koskettelukirjoja Celiaan

Tarinaa tunnustellen –kurssilla syntyy herkullisia kirjoja vammaisille lapsille.

Käsityön taiteen perusopetuksen ohjelmaan sisältyy yhteistyöprojekti jonkin ulkopuolisen tahon kanssa. Tänä vuonna haastoimme opiskelijat suunnittelemaan ja valmistamaan koskettelukirjoja näkövammaisten Celia-kirjastoon. Kirjoja voivat näkövammaisten lisäksi lainata myös kehitysvammaiset lapset.

Kurssin aluksi kirjastonhoitaja Irmeli Holstein esitteli valmiita koskettelukirjoja. Hän kertoi kirjojen vaatimuksista, käytettävistä materiaaleista ja kirjojen rakenteesta. Kaikki lukijat eivät ole sokeita, joten kirjan kuvissa on oltava selkeät värikontrastit. Kirjat ovat kovassa käytössä, kun pienet kädet tunnustelevat kuvia. Kaikki osat on kiinnitettävä erityisen huolellisesti. Kirjat puhdistetaan jokaisen käyttäjän välillä vähintään imuroimalla – joskus joudutaan pyyhkimään kosteallakin, mikäli pieni lukija on halunnut saada maistuvaa kontaktia kirjaan.

Taiteen perusopiskelijat toteuttavat monen tyyppisiä kirjoja: satuihin ja runoihin pohjautuvia tarinoita, luontoa ja harrastuksia esitteleviä tietokirjoja, sorminäppäryyttä harjoittavia tehtäväkirjoja ja arkielämään harjaannuttavia kirjoja. Kirjoissa on tekstit printattuna ja pistekirjoituksella.

Celian sivuilla on selkeää ohjemateriaalia koskettelukirjojen valmistamisesta ja toivelista kirjojen aiheista. Kuka tahansa voi valmistaa kirjoja ja tarjota niitä Celiaan. Kirjat ovat ahkerasti lainassa, joten lisää toivotaan.

Kuvissa on pari kirjaa vielä valmistusvaiheessa: Liisan toteutus M. A. Nummisen runosta ”Kenkä voi olla auto” ja Erjan tehtäväkirja sadusta Hiiri kissalle räätälinä. Kirjat lahjoitetaan Celiaan toukokuussa, minkä jälkeen on odotettavissa uusi postaus asiasta.

0 Kommenttia

Jätä kommentti